We lie in each story. This aint that story.

Friday, December 5, 2014

Thank you for being racist

9:46 PM Posted by BUDAK LAMPOH , , , , No comments

Racism adalah satu "penyakit" yang menular di dunia sekarang. 17 tahun aku hidup, aku tidak pernah merendahkan kaum lain, dan tak pernah terlintas di fikiran untuk mempunyainhasad jahat kepada kaum lain. Then, i met the world.

5 tahun aku belajar dengan orang pelbagai bangsa. Cina, india, melayu, melanau, bisaya, kedayan dan macam-macam lagi lah. Tapi aku hidup dengan baik sahaja. Tapi setahun aku belajar di tempat orang, fikiran aku berubah. Yang setiap bangsa punya kriteria masing-masing.

Aku bersyukur sebab rakan sekeliling masih lagi dari pelbagai bangsa dan budaya. Dan secara amnya, bila aku keluar aku punyai nilai nationality yang berbeza. Ada yang bertanya aku daripada negara mana, bangsa mana da sebagainya.

Perbincangan sebelum ini bersama rakan sekolah lama membuat aku terfikir. What makes us different from the inside if the reality is that we are the same and having different skin color does not make us better than the others. Ternyata aku salah.

Pemikiran orang adalah sesuatubyang susah untuk diubah. Bukan semua orang positif dan bukan semua pegang teguh dengan apa yang mereja percaya. Ini belum soal agama tapi kalau betul kita berfikiran terbuka, percayakah kita pada bangsa lain?

Mentaliti yang kusut,
Lampoh

0 kata orang: